ordenklick

Mitt liv lite mer ocensurerat ...

Äntligen!

Publicerad 2012-08-21 07:58:00 i Allmänt,

Nu händer det äntligen grejer!

De senaste månaderna har varit tuffa och det har varit en del sökande i sig själv om vad man verkligen vill. Jag och fästmannen har pratat mycket om vad vi vill med livet och hur vi ska komma dit och var vi får de bästa förutsättningarna för detta.

Vi har kommit fram till:
  • att fästmannen inte trivs på sitt jobb och vill därför hitta på något annat.
  • Både jag och fästmannen är trött på den här staden och vill flytta någon annanstans.
  • Jag vill komma närmare min familj så jag kan få en bättre relation med mina syskon och syskonbarn mfl.
  • Min fästman vill utbilda sig till snickare.
  • Jag är intresserad av att studera på ekonomprogrammet med inriktning mot marknadsföring och affärsutveckling.
  • Vi vill kunna träffa andra personer än oss själva och kunna bjuda in på filmkvällar/tacokvällar/middagar/grillkvällar/ mm.
  • Vi vill kunna vara med på födelsedagar/dop/jul/midsommar mm.
  • Vi vill ha ett större boende.
  • Vi vill skaffa barn/familj.
  • Hitta jobb till båda.
  • Ha möjlithet att träna.

Det här är lite av vad vi vill iaf. Det finns säkert massor fler saker men det här är ändå de saker som känns viktigast just nu.

Lösningen, sättet att komma närmare detta har kommit i olika steg. Först var det jobbsökning på mitt gamla jobb och planer på att flytta till Söderhamn. Men då detta inte ville fungera så fick vi fundera lite till.

Vi kom då fram till att Uppsala skulle vara en bra stad att bostätta sig i. Då skulle vi hamna så mycket mitt emellan våra familjer som nog är möjligt. Möjligtheten att pendla till både Gävle, Enköping och Stockholm gjorde Uppsala mycket attraktivt. Så vi började söka jobb och bostad i Uppsala. Fästmannen sökte även utbildning där till våren. Men då bostadsköerna i Uppsala är milslånga fick vi tänka till ytterligare.

Den här gången föll lotten på Gävle. Ifrån Gävle kan vi pendla till Uppsala, Bollnäs, Söderhamn och i allra västa fall Stockholm. Så fästmannen kan fortfarande gå utbildningen som han sökt i Uppsala. Jag började titta på utbildningar i Gävle och hittade ekonomutbildningen med inriktning mot marknadsföring och affärsutveckling. Tyckte det verkar intressant och kommer därför söka den till våren 2013. I samband med allt detta började vi även leta bostad. Det tog inte lång tid innan vi hade hittat en fin 3a som det var först till kvarn på. Vi hamnade på 5e plats. En olidlig väntan kom, skulle någon annan tacka ja som var före oss eller skulle vi få lägenheten? Efter ett tag stod det klart att vi var den ända som hade tackat ja och vi trodde att det så gott som var klart. Vi behövde bara vänta på att de skulle höra av sig. En vecka senare hörde de av sig och allt tog en helt annan vändning än vad vi trodde. Jag blev inte godkänd då jag hade för lite inkomst. Tydligen räknade inte de den totala inkomsten för hushållet utan endast den sökande. Så helt förstörd av att allting ytterligare krossats i tusen bitar ringde jag fästmannen med gråten i halsen och berättade hur läget var. Min förtvivlan byttes snabbt till en ny förhoppning. Lägenheten som vi ville ha hade kommit ut igen, så vi gjorde ett nytt försök. Men denna gången med fästmannen som sökande. Vi hamnade först i kön och tackade ja. En vecka senare ungefär ringde fästmannen hyresvärden för att snabba på processen. De fick alla uppgifter och nu är det bara att skicka in lite papper så skickar de kontraktet. Så vi ska bli Gävlebor i Oktober.

Lägenheten som vi har nu ska vi sälja och har redan pratat med mäklaren och har en köpare som är intresserad. Vilket känns väldigt hoppfullt. Ska ringa till mäklaren lite senare idag och gå igenom lite om hur mycket vi vill minst ha osv.

Jag har även anmält mig till högskoleprovet i oktober så det blir att försöka plugga lite inför det också.

Så nu är det så gott som klart med flytt, fästmannen har pratat med sitt jobb så de vet vad som händer. Så nu är det bara att skicka in de papper de ville ha, få kontraktet, skriva på och skicka tillbaka. Sälja lägenheten och packa som tusan. Som tur är kommer jag ha fästmannens hjälp denna gång. Vilket är riktigt skönt! Då jag i stort sett fick packa allt själv förra flytten.


Känner mig väldigt förväntansfull inför flytten. Ska bli så kul!

Men självklart kommer man sakna vissa personer och saker här också. Men det går ju alltid att hälsa på och de kan ju hälsa på oss. Det är ju bara ca 3 timmar bort.

Jag tror vi kommer få det väldigt bra, vi kommer utvecklas som människor och som par. Vi kommer få lugnet som vi saknar i dagsläget.

Det är så roligt för min fästman har börjat bli sig själv igen. Han har varit lite väl trött och inte alls så som han va i början när vi träffades. Känns skönt att få tillbaka honom. Den glada, roliga och förväntansfulla :) Man kan verkligen se på honom att han verkligen vill detta och ser fram emot det. Riktigt roligt!

/Moi

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ordenklick

Bollnästjej som hittade kärleken i Karlstad via nätet. Flyttade dit och har nu ett underbart liv tillsammans med min fästman/sambo och katt. Här kan ni läsa om allt som händer i mitt liv. Mina framtidsplaner, händelser i mitt liv, stora som små.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela